Pengembangan Rancangan Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Berbasis Model Inside Outside Circle (IOC) Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa
DOI:
https://doi.org/10.32764/dinamika.v7i1.2502Keywords:
Lesson Plans, IOC, Learning AchievementAbstract
The lesson plan can be used as a reference in teaching and learning activities in the classroom and as a medium for improving the quality of teachers to meet competency standards, namely mastery of knowledge, skills, and attitudes. Therefore, researchers developed a learning implementation plan based on the Inside Outside Circle (IOC) model which was deemed very suitable to assist in student learning activities in improving student learning outcomes. This type of research uses a Research and Development (R&D) approach. This research was conducted using the Borg & Gall (1983) development model which was modified into three stages of development, namely preliminary studies, product design, and development and evaluation stages. The results of the study showed that the lesson plan that we proposed was declared suitable for use without revision. Aspects of the validity of the implementation of the learning implementation plan in terms of the assessment of two material experts with an average of 4.38 and student responses to the Learning Implementation Plan (RPP) with the Insite Outsite Circle (IOC) learning model with an average response of 91.88% and learning achievement students who are taught the Inside Outside Circle (IOC) learning model produce better grades. The aspect of effectiveness seen from the results of the posttest students reached an average value of 83.75.
Downloads
References
Azmi, Nurul. “Model Pembelajaran Inside Outside Circle (Ioc)) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Proses Pembelajaran.†Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI Vol. 2, no. 1. 1-19. 2015.
Chotimah, Chusnul and Khoirun Nisa. "Peran Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di MA Bertaraf Internasional Amanatul Ummah Pacet." Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin. Vol. 2. No. 1. https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/snami/article/view/679. 125 - 128. Oktober, 2019.
Darmawan, Moh. Faridl & Afif Kholisun Nashoih. “Implementasi Media Mobile Learning Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia.†In Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin Vol. 2, No. 1 https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/snami/article/view/683. 153 - 158. November, 2019.
Farida, Farida, Yoraida Khoirunnisa, and Rizki Wahyu Yunian Putra. “Pengembangan Bahan Ajar Gamifikasi Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung.†Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika Vol. 11, no. 2. http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v11i2.3765. 2018.
Haryanti, Yuyun Dwi. “Peningkatan Hasil Belajar Dengan Menggunakan Model Cooperative Learning Type Inside Outside Circle.†Jurnal Cakrawala Pendas Vol. 2, no. 2. 266-418. 2016.
Indrawati, Sri Wahyu, and Yuspar Uzer. “Pengaruh Model Pembelajaran Inside-Outside-Circle (IOC) Terhadap Writing Skill Dalam Teks Menulis Drama Di SMP Setia Negara Palembang.†Jurnal Sitakara Vol. 6, no. 1. 67-78. 2021.
Makhrus, Muh. “Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Terhadap Kesiapan Guru Sebagai ‘Role Model’ Keterampilan Abad 21 Pada Pembelajaran IPA SMP.†Jurnal Penelitian Pendidikan IPA Vol. 5, no. 1. DOI: 10.29303/jppipa.v5i1.171. 2018.
Mustari, Mukarramah, and Yunita Sari. “Pengembangan Media Gambar Berupa Buku Saku Fisika SMP Pokok Bahasan Suhu Dan Kalor.†Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni Vol. 6, no. 1. 113-123. 2017.
Pitono, Lukito Lebdo. “Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran(RPP) Berbasis Saintifik ‘Bagus’ Melalui Coaching Model GROW MEâ€, Dissertasion, STAIN Kudus. 2015.
Pudiyono, Pudiyono, and Miftahul Furqon. “Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Berbasis Pendekatan Saintifik Bagi Guru Pembimbing PPG UM Purwokerto.†ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat 4, no. 1. 556–559. 2021.
Rahmah, Nur, and Rafika. “Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Inside-Outside Circle.†Kelola: Journal of Islamic Education Management 2, no. 1. 1–14. 2017.
Rahmawati, Rina Dian, and Ima Liana. “Pengembangan Kamus Saku Arab-Indonesia Untuk Meningkatkan Ketrampilan Membaca Siswa Kelas VIII Di Pesantren Roudhotul Qur’an an-Noer.†DINAMIKA : Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman 6, no. 1. 41–54. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Dinamika yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada Priciple Contact.
Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs  jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Atribusi-ShareAlike (CC BY-SA).
Semua Informasi yang terdapat di Dinamika bersifat akademik. Dinamika tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karena penyalah gunaan informasi dari situs ini.
Dinamika by http://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/dinamika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.