PERAN MUSYAWARAH GURU MATA PELAJARAN DALAM MENINGKATKAN PENGEMBANGAN PROFESIONALISME GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SMA DI KABUPATEN JOMBANG
DOI:
https://doi.org/10.32764/dinamika.v6i1.1550Keywords:
Professionalism, Teacher, MGMPAbstract
This study aims 1.) to find out Islamic Religious Education Subjects at the Jombang Regency State High School, 2.) to find out how the role of Subject Teacher Guidance in improving the professionalism of Islamic Religious Education Teachers in high school in Jombang Regency. This research is a qualitative research, which uses research procedures that produce descriptive data in the form of written or spoken words from organizations and behaviors that are observed and directed at natural settings and individuals holistically (as a whole). The research data were then analyzed using descriptive analysis, namely the analysis of data displayed in the form of descriptive reports and descriptions, using inductive thinking. Inductive thinking is a way of drawing conclusions from empirical facts and then drawing generalizations. The results obtained from the Subject Teacher Meetings include: 1. The growing willingness of PAI teachers to always improve their performance as teachers by following existing positive changes, 2. PAI teachers are motivated to become better because they relate a lot to other people so that insight becomes increased. 3. Islamic religious education teachers know the latest news or issues in the world of education because the Subject Teacher Consultation is a mediator from the national education office and the department of religion in delivering the implementation of education policies, curriculum changes, and others. 4. With training and upgrading, the creativity and skills of Islamic Religious Education teachers will develop and be honed.
Downloads
References
Depdiknas. “Panduan Pengembangan Bahan Ajar Depdiknas 2008†(2008): 1–4.
Fakhruddin. “Wawancara Pribadi.†Jombang: Anggota Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) PAI SMA, 2021.
Halija, Nur. “Peranan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (Mgmp) Aqidah Akhlak Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Di Mts. Muallimin Muhammadiyah Cab. Makassar.†Universitas Muhammadiyah Makasar, 2019.
Kalimantara, Asep, S D Negeri, Nugara Pelita, and Jalancagak Subang. Kompetensi Kewirausahaan Kepala Sekolah Dan Implikasinya Pada Peningkatan Mutu Guru Dalam Pembelajaran Di SD Negeri Nugraha Pelita Jalancagak Kabupaten Subang. Jurnal Penelitian Guru FKIP Universitas Subang. Vol. 03, n.d.
Kemenag Jombang. “Kunjungi Kemenag, MGMP PAI Jombang Curhat Kekurangan Guru Agama.â€
Langgau, and Yulius Mataputun. “Peranan Mgmp Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Bahasa Inggris SMP Di Kota Jayapura.†Jurnal MAPENDIK–Magister Manajemen Pendidikan Uncen 03, no. 01 (2016): 81–88.
Pendidik, Direktorat Profesi. “Standar Pengembangan.†Standar Pengembangan KKG dan MGMP (2008): 0–32.
Ridla, M.R. “Profesionalitas Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Proses Pembelajaran.†Tadris 3, no. 1 (2008): 30–44. http://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/tadris/article/view/230%0Ahttp://download.portalgaruda.org/article.php?article=391611&val=8582&title=Profesionalitas Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Proses Pembelajaran.
Saudagar, Fachruddin, and Ali Idrus. “Pengembangan Profesionalitas Guru,†2011.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Edited by IKAPI. Bandung: Bandung: Alfabeta, 2016.
Zainuddin. “Wawancara Pribadi.†Jombang: Anggota Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) PAI SMA, 2021.
Zulfah, Machnunah Ani. “Pendidikan Seks Pada Anak Dalam Islam.†At-Tahdzib Jurnal Studi Islam dan Muamalah 1, no. 1 (2017): 150–171.
“Peranan MGMP Dalam Ikan Agama Islam SMA Di,†n.d.
Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional Guru Dan Dosen. Tangerang: PT. Agro Media Pustaka, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Dinamika yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada Priciple Contact.
Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Atribusi-ShareAlike (CC BY-SA).
Semua Informasi yang terdapat di Dinamika bersifat akademik. Dinamika tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karena penyalah gunaan informasi dari situs ini.
Dinamika by http://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/dinamika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.