E-Modul Materi Puasa Berbasis STEM Untuk Meningkatkan Keterampilan 6C dan Integrasi Sustainable Living

Authors

  • Alfiyatur Rizqiyah Universitas KH. A. Wahab Hasbullah
  • Ospa Pea Yuanita Meishanti Universitas KH. A. Wahab Hasbullah

DOI:

https://doi.org/10.32764/eduscope.v9i2.4849

Abstract

ABSTRACT

In the 21st century, rapid developments in technology have changed the way we work, communicate and interact both in society and in the world of education. As an effort to keep pace with current developments, the STEM-based e-module on fasting material has become one of the innovations in the era of technological development in the education sector. E-modules will be an important tool to support lifelong learning in this sustainable era. With this development research, we will know the results of the feasibility, suitability and attractiveness of the STEM-based e-module on fasting material. This development research used the method (Research and Development/R&D which adapted the ADDIE model. The product trial results showed that the STEM-based fasting material e-module developed was very feasible. This can be seen from the validation results from material experts who obtained a percentage of 90% with the eligibility criteria being very feasible and from the media expert validation results, the percentage was 90%, so the eligibility criteria were very feasible. Meanwhile, from the students' responses, the results were 83%, so they got the criteria for very attractive attractiveness.

KEYWORDS: E-Modules, fasting, STEM, 6C, integrasi sustainable liv ing

 

ABSTRAK

Abad ke-21 perkembangan pesat dalam bidang teknologi telah mengubah cara kita bekerja, berkomunikasi, dan berinteraksi baik didalam dunia masyarakat maupun dalam  dunia pendidikannya. Salah satu upaya untuk mengimbangi perkembangan zaman ini, maka e-modul materi puasa berbasis STEM menjadi salah satu inovasi di era perkembangan teknologi di bidang pendidikan. E-modul akan menjadi alat penting untuk mendukung pembelajaran sepanjang masa di era  berkelanjutan ini. Dengan adanya penelitian pengembangan ini, maka kita akan mengetahui hasi dari kelayakan, kesesuaian, dan kemenarikan e-modul materi puasa berbasis STEM. Pada penelitian pengembangan ini menggunakan metode (Research and Development/ R&D yang mengadaptasi model ADDIE. Hasil uji coba produk menunjukkan bahwa e-modul materi puasa berbasis STEM yang dikembangkan Sangat Layak.  Hal tersebut dapat dilihat dari hasil validasi ahli materi yang memperoleh presentase sebesar 90% dengan  kriteria kelayakan sangat layak  dan dari hasil validasi ahli media memperoleh presentase sebesar 90% sehingga mendapat kriteria kelayakan  sangat layak. Sedangkan dari respon peserta didik mendapatkan hasil sebesar 83% sehingga mendapat kriteria kemenarikan sangat menarik.

KATA KUNCI: E-Modul, puasa, STEM, 6C, integrasi sustainable living

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2024-01-31

How to Cite

Rizqiyah, A., & Meishanti, O. P. Y. (2024). E-Modul Materi Puasa Berbasis STEM Untuk Meningkatkan Keterampilan 6C dan Integrasi Sustainable Living. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 9(2), 98–110. https://doi.org/10.32764/eduscope.v9i2.4849

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>