Study Literature Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning dengan Scientific Approach Terhadap Hasil Belajar Siswa

Authors

  • Kiki Fidyawati Universitas KH. A. Wahab Hasbullah
  • Ospa Pea Yuanita Meishanti Universitas KH. A. Wahab Hasbullah

DOI:

https://doi.org/10.32764/eduscope.v9i1.4582

Abstract

ABSTRACT

The Discovery Learning model is a model that guides students to identify what they want to know by searching for information themselves, then finding concepts from what is known and understood. The scientific approach is a learning process that is equated with a scientific process because it includes stages, especially in the core activities, namely observing, asking questions, gathering information or experimenting, associating or processing information, and communicating. Learning Outcomes are the numbers obtained by students who have succeeded in completing subject concepts according to the minimum completeness criteria (KKM) set, namely 75 according to the applicable curriculum. The purpose of this study was to describe student learning outcomes by applying the discovery learning model with a scientific approach.

Keywords: Discovery Learning, Scientific Approach, Learning Outcomes

 

ABSTRAK

Model Discovery Learning adalah model yang menuntun siswa untuk mengidentifikasi apa yang ingin diketahui dengan mencari informasi sendiri, kemudian menemukan konsep dari apa yang diketahui dan dipahami. Pendekatan Scientific adalah proses pembelajaran yang disamakan dengan suatu proses ilmiah karena didalamnya terdapat tahapan-tahapan terutama dalam kegiatan inti yaitu Mengamati, Menanya, Mengumpulkan Informasi atau Eksperimen, Mengasosiasikan atau Mengolah Informasi, dan Mengkomunikasikan. Hasil Belajar adalah angka yang diperoleh siswa yang telah berhasil menuntaskan konsep-konsep mata pelajaran sesuai dengan kriteria ketuntasan minimal (KKM) yang ditetapkan yaitu 75 sesuai dengan kurikulum yang berlaku. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan hasil belajar siswa dengan penerapan model pembelajaran discovery learning dengan scientific approach.

Kata kunci: Discovery Learning, Scientific Approach, Hasil Belajar

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2023-01-31

How to Cite

Fidyawati, K. ., & Meishanti, O. P. Y. (2023). Study Literature Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning dengan Scientific Approach Terhadap Hasil Belajar Siswa. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 8(2), 55–68. https://doi.org/10.32764/eduscope.v9i1.4582

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>