Peran Masjid Baiturrahman dalam Internalisasi Moderasi Beragama
Studi Fenomenologi Interpretatif
Keywords:
Role, Mosque, Inculcate, Moderation, ReligionAbstract
The mosque is the center of Islamic civilization. The role of mosques in the education of the people is very important. Bergama moderation is very important to educate people in religion. Extremism as opposed to moderation endangers people in practicing their religion. The role of mosques is very much needed in educating people about the importance of religious moderation. This research uses a qualitative approach, using interpretive phenomenology methods. Purposive sampling is the method used in this study, with criteria: Baiturrahman mosque congregation, Takmir Masjid, Kyai or Ustadz,using semi-structured interview techniques, it was then analyzed with the Colaizzi model approach. The research produced 4 themes, namely Theme 1: mosques are active in cultivating national commitment Theme 2: Mosques play an active role in instilling tolerance Theme 3: mosques play an active role in instilling non-violence Theme 4: mosques play an active role in instilling adaptive attitudes towards culture.
Downloads
References
Darmawan, Deni, and Samsul Marlin. “Peran Masjid Bagi Generasi Milenial.†Jurnal Kajian Agama Hukum dan Pendidikan Islam (KAHPI) 2, no. 1 (2021): 52.
Fawaidi, Ach. “Kilas Balik Bom Bali 2002, 19 Tahun Silam Ledakan Dahsyat Guncang Kuta Dan Denpasar.†Kompas.Com.
Harruma, Issha. “7 Kasus Terorisme Terbesar Di Indonesia.†Kompas.Com.
Hefni, Wildani. “Moderasi Beragama Dalam Ruang Digital: Studi Pengarusutamaan Moderasi Beragama Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri.†Jurnal Bimas Islam 13, no. 1 (2020): 1–22.
Husein, Saddam. “Peran Masjid Dalam Pendidikan Islam Nonformal Untuk Pembinaan Umat.†Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Surakarta (2015).
Kemenag, Batang. “H.M. Aqsho : Guru PAI Harus Pedomani Sembilan Pilar Moderasi Beragama.†Kemenag Kab. Batang.
Kemenag RI. “Bappenas : Urgensi Moderasi Beragama Dalam RPJMN 2020-2024.†Kemenag RI.
Kurniawan, A. “Peran Masjid Sebagai Sentra Dakwah Moderasi.†Jurnal Komunikasi Islam Vol.10, no. No. 2 (2020): 127.
Nurlaeli, Acep Saefulloh, Utomo Ahmad, Alam Budi Ainur, Carlos L. Fadil Prawirosastro, Cholid, Endang Iryanti, et al. KEHIDUPAN BARU DI MASA PANDEMI COVID 19 DALAM PERSPEKTIF ISLAM : Percikan Pemikiran Dosen Pendidikan Agama Islam Indonesia Tentang Keberagamaan, Pendidikan, Sosial, Dan Ekonomi. Edited by Imam Ghozali. Yogyakarta: Bintang Pustaka Madani, 2020.
Purwaningrum, Septiana. “Optimalisasi Peran Masjid Sebagai Sarana Ibadah Dan Pendidikan Islam (Studi Kasus Di Masjid Namira Lamongan).†Inovatif Volume 7, No. 1 Pebruari 2021 7, no. 1 (2021): 5.
Shihab, M.Quraish. Wasathiyyah Wawasan Islam Tentang Moderasi Beragama. Jakarta: Lentera Hati Group, 2019.
Sugiyono. METODE PENELITIAN KUANTITATIF, KUALITATIF, DAN R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta, 2013.
Suryani, Een, Nunung Nurhayati, Khaerul Wahidin, and Muhammad Azka Maulana. “Peran Masjid Di Lingkungan Masyarakat Heterogen Pada Masa Pandemi Covid 19.†An-Nufus 2, no. 2 (2020): 48–61.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 DINAMIKA : Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Dinamika yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada Priciple Contact.
Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Atribusi-ShareAlike (CC BY-SA).
Semua Informasi yang terdapat di Dinamika bersifat akademik. Dinamika tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karena penyalah gunaan informasi dari situs ini.
Dinamika by http://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/dinamika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.