ANALISIS E-LEARNING READINESS (ELR) SEBAGAI INOVASI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MAN 3 JOMBANG PADA MASA PANDEMI
DOI:
https://doi.org/10.32764/dinamika.v6i2.1739Keywords:
Readiness, e-learning, Arabic language, Covid-19Abstract
The Covid-19 pandemic has had a major impact on changing the learning system in Indonesia, from the face-to-face learning system to distance learning by utilizing e-learning. This research was conducted as an effort to analyze the level of e-learning readiness in learning Arabic at MAN 3 Jombang during the pandemic, in order to determine the effectiveness of the use of e-learning. This research is a descriptive research supported by primary data in the form of numbers, so the approach in this research is quantitative. Data was collected using two techniques, namely observation and distributing questionnaires. The results of the study revealed that the teachers in implementing e-learning in learning Arabic were considered ready. This is based on the achievement of the score on the aspect of personal ability of 79.7%, the aspect of material development and online delivery reaching a value of 80.9%, and the aspect of carrying out online evaluations obtaining a value of 75.6%, so that the three indicators are classified as in good qualification.
Downloads
References
Fauzi, Moh. Fery, Murdiono Murdiono, Irma Anindiati, Auqi Lu’lu In Nada, Rifqi Rohmanul Khakim, Lailatul Mauludiyah, dan I’anatut Thoifah. “Developing Arabic Language Instructional Content in Canvas LMS for the Era and Post Covid-19 Pandemic.†Izdihar : Journal of Arabic Language Teaching, Linguistics, and Literature 3, no. 3 (31 Desember 2020): 161–80. https://doi.org/10.22219/jiz.v3i3.15017.
Febriani, Suci Ramadhanti. “Implementation of Arabic Learning During Covid-19 Emergency in Indonesia: Hots, Mots, or Lots?†ALSINATUNA 5, no. 2 (2 September 2020): 117–29. https://doi.org/10.28918/alsinatuna.v5i2.2494.
Hadiansyah, Muhammad Haris. “Efektivitas Model Pembelajaran Blended Learning Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Kemahiran Menyimak Di Man 1 Tulungagung,†t.t., 9.
Hasan, Nur. “Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Menggunakan Metode Blended Learning Di Era Pandemi Covid-19,†2020, 13.
Hasanah, Aan, Ambar Sri Lestari, Alvin Yanuar Rahman, dan Yudi Irfan Danil. “Analisis Aktivitas Belajar Daring Mahasiswa Pada Pandemi Covid-19.†UIN Sunan Gunung Djati, t.t. http://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/30565a.
Hayati, Nur, dan Mualim Wijaya. “Pengelolaan Pembelajaran melalui Blanded Learning dalam Meningkatkan Receptive Skill Peserta Didik di Pondok Pesantren.†PALAPA 6, no. 2 (30 November 2018): 1–18. https://doi.org/10.36088/palapa.v6i2.64.
Jamal, Samsul. “Analisis Kesiapan Pembelajaran E-Learning Saat Pandemi Covid-19 Di SMK Negeri 1 Tambelangan.†JURNAL NALAR PENDIDIKAN 8, no. 1 (6 Mei 2020): 16. https://doi.org/10.26858/jnp.v8i1.13561.
Janah, Miftachul, dan Afif Kholisun Nashoih. “Effectiveness of Al-Thariqah Al-Intiqaiyyah in Improving Arabic Learning Outcomes for Islamic Senior High School Students.†Izdihar : Journal of Arabic Language Teaching, Linguistics, and Literature 2, no. 3 (2019): 201–16. https://doi.org/10.22219/jiz.v2i3.10108.
Kosim, Nanang, Imam Turmudi, Novy Maryani, dan Abdul Hadi. “Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Daring; Problematika, Solusi Dan Harapan,†t.t., 12.
Kurniasari, Asrilia, Fitroh Setyo Putro Pribowo, dan Deni Adi Putra. “Analisis Efektivitas Pelaksanaan Belajar Dari Rumah (BDR) Selama Pandemi Covid-19.†Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian 6, no. 3 (2020): 8.
Nashoih, Afif Kholisun. “Revolusi Ilmiah Thomas Kuhn Dan Relevansinya Terhadap Perkembangan Dan Pembaharuan Ilmu Nahwu.†Jurnal Pusaka 6, no. 2 (2019): 1–16.
Nashoih, Afif Kholisun, dan M. Faridl Darmawan. “Pengembangan Bahan Ajar Nahwu Berbasis Kontrastif Untuk Mengatasi Interferensi Bahasa Indonesia Terhadap Bahasa Arab.†Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab 3, no. 2 (13 November 2019): 335. https://doi.org/10.29240/jba.v3i2.1008.
Nurhidayati. “Rancangan Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Blended Learning.†Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab II, Oktober 2016, 394–401.
Tolinggi, Syindi Oktaviani R. “Optimalisasi Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Adaptasi Kebiasaan Baru (AKB)†6 (2020): 22.
Wahyu Noviansyah, dan Catur Mujiono. “Analisis Kesiapan dan Hambatan Siswa SMK dalam Menghadapi Pembelajaran Daring di Masa Pandemi.†Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran 4, no. 1 (2021): 7. https://doi.org/10.30605/jsgp.4.1.2021.522.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Dinamika yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada Priciple Contact.
Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Atribusi-ShareAlike (CC BY-SA).
Semua Informasi yang terdapat di Dinamika bersifat akademik. Dinamika tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karena penyalah gunaan informasi dari situs ini.
Dinamika by http://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/dinamika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.