PENGEMBANGAN KAMUS SAKU ARAB-INDONESIA UNTUK MENINGKATKAN KETRAMPILAN MEMBACA SISWA KELAS VIII DI PESANTREN ROUDHOTUL QUR’AN AN-NOER
DOI:
https://doi.org/10.32764/dinamika.v6i1.1273Keywords:
Pengembangan Kamus Saku, Ketrampilan Membaca, Bahasa ArabAbstract
The purpose of this study is to develop an Arabic-Indonesian pocket dictionary to improve reading vocabulary and to determine the feasibility and effectiveness of learning media in the form of a pocket dictionary. This research is an R&D research that adopts the development of ADDIE. The subjects in this study were class VIII students of the Roudhotul Qur'an An-noer Islamic Boarding School, totaling 15 students and data collection used in the form of media expert questionnaires, material expert questionnaires, student response questionnaires, pre-test, and post-test. The types of data analyzed produce qualitative and quantitative data with assessment categories to determine product feasibility. The results of this study are: 1) a learning media in the form of an Arabic-Indonesian pocket dictionary has been developed. 2) the feasibility of the pocket dictionary learning media that has been developed is very feasible with an almost comprehensive score reaching a value of 4 (quite valid) based on the assessment of material experts and a very decent score almost completely reaching a value of 4 (quite valid) based on the assessment of media experts. 3) the effectiveness of learning media in the form of pocket dictionaries is very effective, seen from the average pre-test score obtained by students compared to the post-test score, with an average pre-test score of 49 and an average post-test score of 80.
Downloads
References
Dahlia, Sri. (2013). Urgensi Metode Qiraah Dalam Pembelajaraan Bahasa Arab di PTAI.
Huda, Nurul dan Nabilah Ultah. (2019). Pengembangan Kamus Arab-Indonesia Sebagai Penunjang Penggunaan Buku Ajar Madrasah Tsanawiyah Kelas VIII. Jurnal Alfazuna
Prasetya, Iks. Teknik Analisis Data dalam Research And Development.
Patiung, Dahlia, “Membaca sebagai sumber pengembangan intelektualâ€, Al-Daulah, Vol.5, No. 2, Desember 2016
Richey and Klien. Design And Development Research, Methods, Strategies, and Issues, (New Jersey: Mahwah)
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung.
Taufiqurrohman, H. R (2008). Leksikologi Bahasa Arab, UIN Malang, Malang.
Tegeh, Made, Nyoman Jampel, Ketut Putdjawen. (2015). Pengembangan Buku Ajar Model Penelitian Pengembangan Dengan Model ADDIE. Jurusan teknologi pendidikan FIP Undiksha.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Dinamika yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada Priciple Contact.
Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs  jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Atribusi-ShareAlike (CC BY-SA).
Semua Informasi yang terdapat di Dinamika bersifat akademik. Dinamika tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karena penyalah gunaan informasi dari situs ini.
Dinamika by http://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/dinamika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.