Pembelajaran Kitab Kuning Siswa Pemula dengan Media Digital di Ma'had Rahmaniyah
Keywords:
Yellow Book, Beginner Students, DigitalAbstract
The yellow book is one of the main sources in Islamic religious education and contains various scientific disciplines such as fiqh, hadith, tafsir, and history. However, learning the yellow book often faces challenges, especially for beginner students who still do not have a strong knowledge base in Arabic and the yellow book learning methodology. The use of digital media allows for more active interaction between students and learning materials. The research method used in this research is descriptive-qualitative research. The data collected was analyzed descriptively to reveal the intensity of learning the yellow book. The digital media used include mobile applications, online learning platforms, and other digital resources relevant to yellow book learning. The aim of this research is to make it easier for novice students in Mahad to study the Yellow Book using digital media, where digital can almost certainly not be separated from teenagers. The results of the research show that the use of digital media in learning the yellow book for beginner students at Ma'had Rahmaniyyah Al Islamy Bogor provides several significant benefits. First, digital media helps students gain easier and more flexible access to yellow book material. They can access text, audio, video, and other learning resources online, anytime and anywhere.
Downloads
References
Amir, Syarifuddin. “PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN KITAB KUNING DI PESANTREN PUTRA ALKHAIRAAT PUSAT PALU.†Al-Qalam 26, no. 1 (2020).
Fahruroji, Asep. “Pembelajaran Era Digital (Studi Di Pondok Pesantren Kun Karima Kabupaten Pandeglang).†Aksioma Ad-Diniyah 9, no. 1 (2021).
Hakim, Rani Ismil. “PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN BAHASA ARAB MELALUI MEDIA BERBASIS DIGITAL MODERN DI PONDOK PESANTREN DARUL AMIN BUSTANUL ARIFIN DESA LONGAT MANDAILING NATAL.†Al-IjtimÄ: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 2, no. 2 (2022).
Hermina, Dina, and Nuril Huda. “Tradisi Pembelajaran Kitab Kuning Pada Pondok Pesantren Di Era Digital ( Kajian Dinamika Perkembangan Akademik Pesantren Di Indonesia ).†Al-Ulum: Jurnal Pendidikan, Penelitian Dan Pemikiran Keislaman 9, no. 1 (2022).
Kuntari, Septi. “Pemanfaatan Media Digital Dalam Pembelajaran.†Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai 2 (2023).
Lexy J. Moleong, Dr. M.A. “Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi).†PT. Remaja Rosda Karya (2019).
Mahfudh, Adzhal Arwani, and Hery Mustofa. “Klasifikasi Pemahaman Santri Dalam Pembelajaran Kitab Kuning Menggunakan Algoritma Naive Bayes Berbasis Forward Selection.†Walisongo Journal of Information Technology 1, no. 2 (2019).
Maulida. “TEKNIK PENGUMPULAN DATA DALAM METODOLOGI PENELITIAN.†Darussalam 21 (2020).
Rosi, Fathor, and Azisi Azisi. “Pembelajaran Kitab Kuning Di Pondok Pesantren Sebagai Upaya Pengembangan Kompetensi Santri.†At-Turost : Journal of Islamic Studies 8, no. 2 (2021).
Syaiful, Muhammad, Dina Hermina, Nuril Huda, and Pascasarjana UIN Antasari Banjarmasin. “TRADISI PEMBELAJARAN KITAB KUNING PADA PONDOK PESANTREN DI ERA DIGITAL.†Al-Ulum Jurnal Pemikiran dan Penelitian ke Islaman 9, no. 1 (2022).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 DINAMIKA : Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Dinamika yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada Priciple Contact.
Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs  jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Atribusi-ShareAlike (CC BY-SA).
Semua Informasi yang terdapat di Dinamika bersifat akademik. Dinamika tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karena penyalah gunaan informasi dari situs ini.
Dinamika by http://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/dinamika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.