Integrasi Moral dan Etika dalam Pendidikan Agama Islam
Keywords:
Islamic Education, Integration of Islamic Education, Moral and Ethical EducationAbstract
Islamic education must have an active role in maintaining the nation's generation that has morals and ethics and adheres to the teachings of Islam of course. The phenomenon in the current era is that many young people deviate from Islamic morals and ethics. The purpose of writing this article is to find out the concept of morals and ethics in Islam, the importance of moral and ethical integration in Islamic education and finally the implementation of moral and ethical integration in Islamic education. This writing method uses Library Resarch by collecting various sources of books, articles or other related sources. after that it will be analyzed descriptively and associated with the existing discussion topics. The concept of morals and ethics in Islam is an important aspect in the life of a Muslim. Integrating morals and ethics in Islamic education is very important because it will direct a learner in the intelligence of life and behavior. In addition, there are many positive impacts that a learner gets in running his life. Having a sense of responsibility, good character, and living a good life with fellow humans and God. Religion has a close relationship with morals and ethics. This relationship involves the influence of religion on the formation and understanding of moral values and ethical norms in human life. The implementation of moral and ethical integration in Islamic education can be done through curriculum development in institutions, interactive learning, Islamic character building. In its implementation requires cooperation from all parties related to students, teachers, parents and also the environment around students
Downloads
References
Abidin, A.Mustika. “Pendidikan Moral Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Islam.†Jurnal Paris Langkis 2, no. 1 (2021): 57–67.
Akrim, Akrim. Integrasi Etika Dan Moral Spirit Dan Kedudukannya Dalam Pendidikan Islam. Aksaqila Jabfung, n.d.
Bertens, K. Etika. Jakarta: Gramedia Media Utama, 2007.
Djaelani, M. S. “Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Keluarga Dan Masyarakat.†Juenal Ilmiah Widya 1, no. 2 (2013): 100–105.
Frimayanti, Ade Imelda. “Implementasi Pendidikan Nilai Dalam Pendidikan Agama Islam.†Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 8, no. 2 (2017): Hal. 240.
Hani’ah, Sahid Teguh Widodo, Sarwiji Suwandi, and Kundhru Saddhono. “Membangun Moralitas Generasi Muda Dengan Pendidikan Kearifan Budaya.†Jurnal Pendidikan 4 (2017): 338–348.
Ibrahim. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta, 2015.
Lilik Nur Kholidah. “Konsep Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Lembaga Pendidikan.†Jurnal Dirosah Islamiyah 4, no. 2 (2022): 255–267.
Muhaimin. Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di Sekolah, Madrasah, Dan Perguruan Tinggi. PT Raja Grapindo Persada., 2012.
Nurul Hudani MD Nawi, Baharudin Othman. “Konsep Moral Dalam Perspektif Islam Dan Barat.†Al-Hikmah 10, no. 2 (2018): 3–16.
Parhan, Muhamad, and Bambang Sutedja. “Penerapan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Dalam Pendidikan Agama Islam Di Universitas Pendidikan Indonesia.†TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education 6, no. 2 (2019): 114–126.
Soegiono dan Tamsil. Filsafat Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2012.
Somad, Momod Abdul. “Pentingnya Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Anak.†QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama 13, no. 2 (2021): 171–186.
Sutrisno, Sutrisno. “Internalisasi Pendidikan Moral Pada Perguruan Tinggi Di Jepang.†Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan 17, no. 1 (2020): 50–59.
Syam, Jamila. “Pendidikan Berbasis Islam Yang Memandirikan Dan Mendewasakan.†EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial 2, no. 2 (2016): 73–83.
Wahyuningsih, Sri. “Konsep Etika Dalam Islam: Kajian Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Keislaman.†Jurnal An-Nur 1, no. 8 (2022): 1–12.
Zed, Mestika. Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 DINAMIKA : Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Dinamika yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada Priciple Contact.
Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs  jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Atribusi-ShareAlike (CC BY-SA).
Semua Informasi yang terdapat di Dinamika bersifat akademik. Dinamika tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karena penyalah gunaan informasi dari situs ini.
Dinamika by http://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/dinamika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.