Efektivitas Model Pembelajaran Tutor Sebaya Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur'an Santri Pada Program Pengajian Ba'da Subuh Di Pondok Pesantren Tebuireng

Authors

  • Dewi Zainul Alfi Universitas Hasyim Asy'ari
  • Khoirotul Idawati Universitas Hasyim Asy'ari

DOI:

https://doi.org/10.32764/dinamika.v7i2.2936

Keywords:

Learning Model, Peer Tutor, Al-Qur’an Reading Ability

Abstract

Peer tutor learning model is a way to learn friends with friends. The focus in this study is how the peer tutoring learning model, how effective is the use of peer tutoring learning model in improving the ability to read the Qur’an of students in early dawn recitation program, what are the supporting factors and obstacles. This study used a qualitative descriptive approach with a phenomenology approach. Data obtained through observation, interview, and documentation. This study resulted in the findings peer tutor learning model at Tebuireng Islamic Boarding School 2, namely every senior students or student who are generally older teach their juniors. The selection of tutors on the recommendation of ustadz/ustadzah with various criteria. The use of peer tutoring learling model can be said to be effective because the learning objectives and targets are minimally achieved. The supporting factors of the use of the learning model are the strong desire to teach in the students, the lack of qualified teachers and students. While the inhibiting factors for using this learning model are students who are not serious in learning and tutors are still confused in dealing with sleepy students.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alam, Sei Tombak. 2006. Ilmu Tajwīd Populer 17 Kali Pandai. Jakarta: Bumi Aksara
Ali, Zainuddin. 2007. Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Arifin, Zainal . 2011. Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya
Arikunto, Suharsimi. 1996. Pengelolaan Kelas dan Siswa. Sebuah Pendekatan Evaluatif Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Febrianti, Yopi Nisa. 2014. “Peer Teaching (Tutor Sebaya) Sebagai Metode Pembelajaran Untuk Melatih Siswa Mengajar”, Edunomic, Volume. 2, No. 2
Hamalik, Oemar. 1992. Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: CV Sinar Baru
Hanifudin dan Khoirotul Idawati, 2021. Hanifida Indonesia Untuk Dunia Model Pembelajaran Pasti Aksi, Teknik Pasti Membaca Cepat, Paham, Cerdas, & Kreatif
Hidayati, Anita Lie. 2004. Cooperative Learning. Jakarta: Grasindo
Mahmudi, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Pustaka Setia, 2011
Mastuhu. 1999. Dinamika Sistem Pendidikan Pesantren. Jakarta: Logos Wacana Ilmu
Mulyasa, E. 2002. Manajemen Berbasis Sekolah, Bandung: Remaja Rosdakarya
Nazir, Moh. 2014. Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia, 2014
Penerbit Jabal, al-Qur’an dan Terjemah untuk Wanita, Bandung: Penerbit Jabal
Rahim, Farida. 2009. Pengajaran Membaca di Sekolah dasar. Jakarta: Bumi Aksara
Rusman. 2016. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesional Guru. Jakarta: Rajawali Pers
Sani, Ridwan Abdullah. 2013. Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
Shihab, M. Quraish. 2013. Lentera al-Qur’an Kisah dan Hikmah Kehidupan, Bandung: PT Mizan Pustaka
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Syukur, Amin. 2010. Pengantar Studi Islam. Semarang: Pustaka Nuun
Tabany, Trianto Ibnu Badar. 2015. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group
Thontowi, Ahmad. 1993. Psikologi Pendidikan, Bandung: Angkasa
Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa. 1989. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu, Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara
Usman, Raja. 2017. “Penggunaan Tutor Sebaya Dan Aktivitas Siswa Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pokok Bahasan Analisis Isi Pidato Siswa Kelas Viii Smp Negeri 2 Tapung”, GERAM, Volume. 5, No. 2
Yunus, Mahmud. 1989. Kamus Arab Indonesia. Jakarta: PT Hidakarya
Yusuf, A. Muri, 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan, Jakarta: Prenadamedia Group
Zuhdi, Masjfuk. 1993. Pengantar Ulumul Qur’an. Surabaya: PT. Bina Ilmu

Downloads

Published

2022-12-14

How to Cite

Alfi, D. Z., & Idawati, K. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Tutor Sebaya Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Santri Pada Program Pengajian Ba’da Subuh Di Pondok Pesantren Tebuireng. DINAMIKA : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Keislaman, 7(2), 27–47. https://doi.org/10.32764/dinamika.v7i2.2936

Issue

Section

Articles