EFEKTIFITAS MODEL OUTDOOR RESEARCH TERHADAP KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA INGGRIS SISWA KELAS XI BAHASA MAN 1 JOMBANG

Authors

  • Iin Baroroh Maarif

DOI:

https://doi.org/10.32764/eduscope.v6i1.875

Abstract

ABSTRACT

The purpose of this research was to improve students’ English speaking skill at XI grade of State Islamic Senior High School 1 Jombang, East Java through the Outdoor Research method. This type of research is Classroom Action Research. The subjects of this research were students of class XI Language major, State Islamic Senior High School 1 Jombang in 2019/2020 school year. Data collection techniques were tests and observations. The results of this research indicated an increase in students' speaking skill in English subjects. The increase can be seen from the percentage of mastery learning in the first cycle with an average value of 76.45 in the second cycle increased with an average value of 80, 48. Based on research that has been carried out that by applying the Outdoor Research method to students, can it can be concluded that it can improve English speaking skill or Speaking Skill in XI grade of State Islamic Senior High School 1 Jombang, Language major which has been demonstrated by the achievement of mastery learning outcomes.

Key words: The effect, Outdoor Research Model, Speaking Skill.

 

ABSTRAK

Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan keterampilan berbicara Bahasa Inggris atau speaking skill siswa kelas XI jurusan Bahasa MAN 1 Jombang, Jawa Timur melalui metode Outdoor Research. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas. Subjek penelitian adalah siswa kelas XI Bahasa Man 1 Jombang tahun ajaran 2019/2020. Teknik pengumpulan data adalah Tes dan Observasi. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan pada keterampilan berbicara Bahasa Inggris siswa. Peningkatan tersebut dapat dilihat dari presentase ketuntasan belajar pada siklus I dengan nilai rata-rata 76,45 dan pada siklus II meningkat dengan nilai rata-rata 80, 48. Berdasarkan penelitian yang telah dilaksanakan dapat di simpulkan bahwa dengan menerapkan metode Outdoor Research pada siswa dapat meningkatkan keterampilan berbicara Bahasa Inggris atau Speaking Skill pada siswa kelas XI Bahasa MAN 1 Jombang yang telah ditunjukkan dengan tercapainya ketuntasan hasil belajar.

Kata Kunci : Efektifitas, Model Outdoor Research, Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris.

Downloads

Download data is not yet available.

Additional Files

Published

2020-09-14

How to Cite

Maarif, I. B. (2020). EFEKTIFITAS MODEL OUTDOOR RESEARCH TERHADAP KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA INGGRIS SISWA KELAS XI BAHASA MAN 1 JOMBANG. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 6(1), 32–39. https://doi.org/10.32764/eduscope.v6i1.875