Implementasi Discovery Learning terhadap Keaktifan Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Materi Should and Offering di Kelas XI IPS 1 MA Mambaul Ulum Megaluh

Authors

  • Luluk Choirun Nisak Nur

DOI:

https://doi.org/10.32764/eduscope.v6i1.878

Abstract

ABSTRACT

The purpose of this research is to know the implementation of Discovery learning towards the students’ activeness in English class. The object of this research is 11th grade IPS 1 students in MA Mambaul Ulum Megaluh. It is a descriptive quatitative study which employs observation, questionnaire, and interview as method of collecting data. The result from any observation, quistionaire and interview depict that the students’ activeness is occurred from students’ response towards the material given by their teacher in the class. Most of activeness is influenced by method teacher used. Students’ activeness means students’ responses towards the material, students’ ability to deliver their arguments, and their interaction with their friends. Upon conducting this research, this is expected to be the basis of teacher’s evaluation to enhance teaching skills.

Keywords: discovery learning, active, students

 

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui implementasi metode pembelajaran Discovery Learning terhadap keaktifan siswa pada pembelajaran Bahasa Inggris di kelas. Objek dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI IPS 1 MA Mambaul Ulum Megaluh. Metode yang digunakan dalam megumpulkan data adalah deskriptif kuantatif melalui observasi, kuisionair dan interview. Hasil dari observasi, kuisionair dan interview terhadap siswa menunjukan keaktifan siswa dalam merespon materi yang diberikan oleh guru di kelas. Keaktifan tersebut sebagian besar dipengaruhi oleh metode pembelajaran yang di gunakan oleh guru. Keaktifan disini dapat berupa merespon pembelajaran, menyampaikan pendapat dan juga interaksi siswa, selain itu keaktifan siswa dalam merespon materi juga dapat di gunakan sebagai bahan evaluasi dalam memperbaiki pembelajaran yang dilakukan oleh guru tersebut.

Kata kunci: discovery learning, keaktifan, siswa

Downloads

Download data is not yet available.

Additional Files

Published

2020-09-14

How to Cite

Nisak Nur, L. C. (2020). Implementasi Discovery Learning terhadap Keaktifan Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Materi Should and Offering di Kelas XI IPS 1 MA Mambaul Ulum Megaluh. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 6(1), 65–72. https://doi.org/10.32764/eduscope.v6i1.878