Analytical Exposition Text: An Analysis Of Students’ Grammatical Errors In Using Simple Present Tense
DOI:
https://doi.org/10.32764/eduscope.v9i1.3485Abstract
ABSTRACT
This study aims to find out the mistakes made by students in using the simple present tense and the proportion of mistakes made by students of class XI MA Mambaul Ulum Megaluh. The research methodology used is descriptive qualitative. The data is taken from students' writing assignments. This study's population and the sample were 138 sentences containing errors in the use of the simple present tense based on the Taxonomic Linguistic Category. The results of the study show that there are five types of errors in the use of the simple present tense made by students based on the Linguistic Category Taxonomy. Noun Phrase Errors, Verb Phrase Errors, Verb, and Verb Construction Errors, Word ordering errors, and some transformation errors. The results of the cause analysis show that the most common cause is Performance Error with a percentage of 96.77%. The second cause is overgeneralization with a percentage of 87.09%. The third cause is the marker of transition competence with a percentage of 80.64%. The fourth cause is caused by teacher errors with a percentage of 67.75%. The fifth cause is the strategy of communication and assimilation with a percentage of 64.51%. And the last is interference with a percentage of 25.80%.
KEYWORDS: Error Analysis, Grammar, Simple Present Tense
ABSTRAK
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kesalahan yang dilakukan oleh siswa dalam menggunakan simple present tense, dan untuk mengetahui proporsi kesalahan yang dilakukan oleh siswa kelas XI MA Mambaul Ulum Megaluh. Metodologi penelitian yang digunakan deskriptif kualitatif. Data diambil dari tugas menulis siswa. Populasi dari penelitian dan sampel penelitian ini sebanyak 138 kalimat mengandung kesalahan dalam penggunaan simple present tense berdasarkan Kategori Linguistik Taksonomi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat lima jenis kesalahan dalam penggunaan simple present tense yang dibuat oleh siswa berdasarkan Taksonomi Kategori Linguistik. Kesalahan Frasa Kata Benda, Kesalahan Frasa Kata Kerja, Kesalahan Konstruksi Kata Kerja dan Kata Kerja, Word Kesalahan pemesanan dan beberapa kesalahan transformasi. Hasil analisis penyebab menunjukkan penyebab yang paling banyak yang dilakukan adalah Performance Error dengan prosentase 96,77%. Penyebab kedua adalah Generalisasi berlebihan dengan persentase 87,09%. Penyebab ketiga adalah Penanda dari kompetensi transisi dengan prosentase 80,64%. Penyebab keempat adalah disebabkan oleh Guru kesalahan dengan persentase 67,75%. Penyebab kelima adalah Strategi komunikasi dan asimilasi dengan persentase 64,51%. Dan yang terakhir adalah Interferensi dengan persentase 25,80%.
KATA KUNCI: Analisis Kesalahan, Grammar, Simple Present Tense