EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN FISIKA BERBASIS SIMULASI PhET DAN KITOPTIK DENGAN MODEL PEMBELAJARANLANGSUNG UNTUK MENUNTASKAN HASIL BELAJAR SISWA
Abstract
Abstract
This study aims to complete student learning outcomes with PhET simulations and KIT Optics using direct learning models. This study uses One Group Pretest-Posttest Design test model. The study was conducted in the even semester of 2012-2013 academic year to grade VIII students of MTs Kanjeng Sepuh Sidayu Gresik. The result showed that the implementation of RPP was categorized well. The dominant student activity is experimental activity with PhET and KIT optical simulations. Student learning outcomes were completed classically. Furthermore, students responses in teaching learning process were positive. Some problems encountered during teaching learning process related to the allocation of time in implementing the model. Based on the above findings it can be concluded that learning by using PhET simulations and KIT optical is effectively applied in the classroom and can complete student learning outcomes.
Key words:DirectInstruction, Student learning outcomes
Abstrak
Penelitian bertujuan untuk menuntaskan hasil belajar siswa dengan simulasi PhET dan KIT Optik menggunakan model pembelajaran langsung. Penelitian ini menggunakan model ujicoba One Group Pretest-Posttest Design. Penelitian dilakukan pada semester genap tahun ajaran 2012-2013 kepada siswakelas VIII MTs Kanjeng Sepuh Sidayu Gresik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keterlaksanaan RPP berkategori baik. Aktivitas siswa yang dominan adalah kegiatan percobaan dengan simulasi PhET dan KIT optik. Hasil belajar siswa tuntas secara klasikal. Respons siswa terhadap pembelajaran memberikan respons positif. Kendala yang dijumpai selama KBM berhubungan dengan alokasi waktu pelaksanaan KBM. Berdasarkan hasil temuan di atas dapat disimpulkan bahwa pembelajaran dengan menggunakan simulasi PhET dan KIT optik efektif diterapkan di kelas dan dapat menuntaskan hasil belajar siswa
Kata Kunci: Model Pembelajaran Langsung, Hasil Belajar Siswa