PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN TEKA-TEKI SILANG 3D PADA MATERI SISTEM INDRA MANUSIA UNTUK SISWA KELAS XI SMA SEDERAJAT

  • Mei Jauharul Maknun Universitas KH.A Wahab Hasbullah

Abstract

ABSTRACT

Biology is a subject that is considered difficult and boring for students, one of the materials for highschool grade XI Biology is the human senses .Describe the feasibility of learning media for 3D crossword puzzles on the sensory system material that will be developed based on the validation of instructional media experts. The development model used in this research is the 4D model which consists of four stages, namely define, design, develop, and disseminate. However, this research is limited to the third stage, namely develop. This development model was chosen because it contains simple and systematic steps for the development of instructional media. The research data analysis was carried out descriptively. The following is a formula to determine the feasibility of cross-puzzle media based on expert validation of learning media. Based on the development of learning media using 3D crossword puzzles that have gone through the validation process with instructional media experts, the following results were obtained: Design of learning media using 3D crossword puzzle media. In the human sensory system material that can be used in learning in high school class XI, the media expert's assessment of the design and content of the learning media material using the developed 3D crossword puzzle media.

Keywords: puzzles, human senses,

 

ABSTRAK

Biologi merupakan pelajaran yang di anggap sulit dan membosankan bagi peserta didik, salah satu materi Biologi tingkat SMA kelas XI adalah sistem indra. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan kelayakan media pembelajaran teka-teki silang 3D pada materi sistem indra yang akan dikembangkan berdasarkan validasi ahli media pembelajaran. Model pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah model 4D yang terdiri dari empat tahapan yaitu define, design, develop, dan diseminate. Akan tetapi penelitian ini terbatas sampai dengan tahapan yang ketiga yakni develop. Model pengembangan ini dipilih karena memuat langkah-langkah yang sistematis dan sederhana untuk pengembangan media pembelajaran. Analisis data penelitian dilakukan secara deskriptif. Berikut ini adalah rumus untuk menentukan kelayakan media Teka –teki silang 3D berdasarkan validasi ahli media pembelajaran. Hasil penelitiannya berdasarkan pengembangan media pembelajaran dengan menggunakan media Teka-teki silang 3D yang telah melalui proses validasi dengan ahli media pembelajaran maka diperoleh hasil sebagai berikut : Desain media pembelajaran dengan menggunakan media Teka-teki silang 3D. Pada materi sistem indra manusia yang dapat digunakan dalam pembelajaran di SMA kelas XI,penilaian ahli media terhadap desain dan isi materi media pembelajaran dengan menggunakan media Teka-teki silang 3D yang dikembangkan.

Kata Kunci: Teka-teki,sistem indra manusia.

Published
2021-07-16
How to Cite
Maknun, M. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN TEKA-TEKI SILANG 3D PADA MATERI SISTEM INDRA MANUSIA UNTUK SISWA KELAS XI SMA SEDERAJAT. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 7(1), 1-6. https://doi.org/https://doi.org/10.32764/eduscope.v7i1.1728

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.