STEM pada Pengembangan Modul Ekologi

Authors

  • Farida Nurlaila Zunaidah Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Tutut Indah Sulistiyowati

DOI:

https://doi.org/10.32764/eduscope.v9i1.3817

Abstract

ABSTRACT

STEM is one of the learning approaches that integrate multidisciplinary knowledge, namely science, mathematics, technology, and engineering. Previous studies suggest that students due to several reasons deem the content difficult. Not all discussion topics in ecology can be done using the STEM approach. Productivity content is one of the contents in ecology course that is a requirement to be taught to Biology and Biology Education undergraduate students. The research was using a qualitative analysis method that consisted of the following three main stages: Content character analysis, Competency Identification, and STEM element mapping. The research conclusion is that STEM mapping in a lecture activity can be packaged in the development of the ecology module.

KEYWORDS: Module, STEM, Productivity

 

ABSTRAK

STEM merupakan salah satu pendekatan pembelajaran yang mengintegrasikan pengetahuan multidisiplin, yaitu sains, matematika, teknologi, dan teknik. Studi sebelumnya menunjukkan bahwa siswa karena beberapa alasan menganggap konten sulit. Tidak semua topik pembahasan dalam ekologi dapat dilakukan dengan menggunakan pendekatan STEM. Muatan produktivitas merupakan salah satu muatan mata kuliah ekologi yang menjadi syarat untuk diajarkan kepada mahasiswa S1 Pendidikan Biologi dan Pendidikan Biologi. Penelitian ini menggunakan metode analisis kualitatif yang terdiri dari tiga tahapan utama: analisis karakter konten, Identifikasi Kompetensi, dan pemetaan elemen STEM. Kesimpulan penelitian adalah pemetaan STEM dalam kegiatan perkuliahan dapat dikemas dalam pengembangan modul ekologi.

KATA KUNCI: Modul, STEM, Produktifitas

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2023-07-29

How to Cite

Nurlaila Zunaidah, F., & Indah Sulistiyowati, T. . (2023). STEM pada Pengembangan Modul Ekologi . EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 9(1), 21–29. https://doi.org/10.32764/eduscope.v9i1.3817