EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN STEM TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS X SMK SATRIA BHAKTI NGANJUK PADA MATERI BIOLOGI
Abstract
ABSTRACT
The purpose of this study was to determine the effectiveness of STEM learning on student learning outcomes. This research is an experimental research conducted in class X SMK Satria Bhakti Nganjuk. The research design used pre and post test design. The research instrument used was a learning tool that was tried out, consisting of a Learning Implementation Plan (RPP), Student Worksheet (LKS), and Learning Outcomes Test (THB). Based on the results of the study, it was found that the learning completeness in the experimental class on average with a learning outcome test score was 87.While the control class had an average learning outcome test score of 80. All learning devices met the criteria as a good learning tool, because student activity was effective. , the ability of teachers to manage learning well, student responses to positive learning, valid, reliable and sensitive learning outcomes tests. Furthermore, this research is expected to be useful for teachers in developing learning tools with STEM learning designs and using a more varied number of classes so that learning assessments become more accurate and varied.
KEYWORDS: learning, STEM, learning outcomes, biology
ABSTRAK
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kefektivitas pembelajaran STEM terhadap hasil belajar siswa. Penelitian ini merupakan Penelitian Eksperimen yang dilaksanakan di kelas X SMK Satria Bhakti Nganjuk. Desain penelitian menggunakan pre dan post test design. Instrumen penelitian yang digunakan adalah perangkat pembelajaran yang diujicobakan terdiri dari Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP), Lembar Kerja Siswa (LKS), dan Tes Hasil Belajar (THB). Berdasarkan hasil penelitian ditemukan bahwa Ketuntasan belajar pada kelas eksperimen rata-rata dengan skor tes hasil belajar adalah 87. Sedangkan kelas kontrol memiliki rata-rata skor tes hasil belajar adalah 80. Semua perangkat pembelajaran memenuhi kriteria sebagai perangkat pembelajaran yang baik, sebab aktivitas siswa efektif, kemampuan guru dalam mengelola pembelajaran baik, respon siswa terhadap pembelajaran positif, tes hasil belajar valid, reliabel dan sensitif. Lebih lanjut, penelitian ini diharapkan bermanfaat bagi guru dalam mengembangkan perangkat pembelajaran dengan desain pembelajaran STEM dan menggunakan jumlah kelas yang lebih bervariasi agar penilaian pembelajaran menjadi lebih akurat dan bervariasi.
KATA KUNCI: pembelajaran, STEM, hasil belajar, biologi