https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/lahjah/issue/feed Al-Lahjah : Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab, dan Kajian Linguistik Arab 2024-08-29T00:00:00+00:00 Siti Sulaikho ikho.zul@unwaha.ac.id Open Journal Systems <p>Al-Lahjah : Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab dan Kajian Linguistik Arab adalah jurnal terbitan berkala dalam bidang kajian pendidikan dan sastra arab yang diterbitkan oleh LPPM Universitas KH. A. Wahab Hasbullah. Publikasi pada jurnal ini diterbitkan dua kali dalam satu tahun pada bulan<strong> Januari dan Juli</strong> serta menekankan pada hasil penelitian. Al-Lahjah memiliki tujuan sebagai media informasi dari hasil penelitian para peneliti. e-issn <a href="http://issn.pdii.lipi.go.id/issn.cgi?daftar&amp;1513397121&amp;1&amp;&amp;" target="_blank" rel="noopener">2615-5656</a>.</p> https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/lahjah/article/view/4665 The Implementation of Criterion Referenced Test Approach in Analysis of Student Learning Outcomes at Madrasah Ibtidaiyah 2024-08-27T23:53:29+00:00 M Akmal Binashril Hadi 220104210071@student.uin-malang.ac.id Prayoga Saputra saputraprayoga33@gmail.com Anisul Imamah 220104210019@student.uin-malang.ac.id Imas Maisarah 220104210033@student.uin-malang.ac.id <p><em>Criterion Referenced Test (PAP) establishes specific standards that students must meet, providing objective evaluations and helping teachers identify which students need remedial support. PAP ensures that all students achieve the required basic competencies. This research describes the application of PAP in analysing Arabic language scores at the Madarah Ibtidaiyah level. Utilizing a qualitative approach with descriptive research, data was collected through unstructured interviews with the school principal and Arabic teacher, as well as observations of student grades. Data analysis involved organizing data by research objectives and interpreting findings accordingly. The study found that PAP facilitates teachers in conducting grade corrections or remedial actions when students fail to meet the set criteria, which is a minimum of 33% or a grade C. The student’s raw Arabic scores are converted to a letter scale, revealing cases where students did not meet the minimum score, necessitating remediation. At MI Miftahul Huda, PAP is used with a letter scale conversion to evaluate grade 4 students' Arabic language performance, with a minimum criterion set at 55% (grade C). This approach simplifies the implementation of remedial measures for students not achieving passing grades and proves effective in tracking student progress.</em></p> 2024-08-29T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Al-Lahjah : Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab, dan Kajian Linguistik Arab https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/lahjah/article/view/4584 The Defeat of the Arabs in Nizar Qabbani's "Hawamish 'ala Daftar an-Naksah" Poem (Roland Barthes Semiotics Study) 2024-08-27T23:39:29+00:00 Happy Nur Andini andini.happy@gmail.com Muhammad Faishol Al-Hamim alhamimy.faishal@gmail.com <p>This study aims to describe the Arab defeat implied in the poem "Hawāmish 'ala Daftar an-Naksah" by Nizar Qabbani through the process of translation and in-depth analysis. This research uses a qualitative-descriptive method by observing existing data, looking for patterns of relationships with various concepts, analyzing, then providing understanding and explanation. The data were collected through literature study and internet search, then analyzed using Roland Barthes' semiotic theory. The results of this study show that from the analysis of 12 stanzas of poetry, denotation and connotation meanings were found that reflect the defeat of the Arabs. Through this analysis, it is hoped that readers can understand the poem "Hawamish 'ala Daftar an-Naksah" both from its literal meaning and implicit meaning.</p> 2024-08-29T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Al-Lahjah : Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab, dan Kajian Linguistik Arab https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/lahjah/article/view/4902 Analisis Kesalahan Sintaksis dalam Membaca Teks Arab pada Siswa serta Alternatif Peningkatan Kualitas Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah 2024-08-28T00:02:12+00:00 Mahir Arriyadli Ma'ruf arrymahir27@gmail.com Lailatul Mathoriyah lelymathoriyah1982@gmail.com <p><em>Bahasa adalah alat komunikasi yang digunakan oleh anggota komunitas untuk berhubungan satu sama lain. Salah satu bahasa Semit yang masih aktif digunakan hingga saat ini adalah bahasa Arab. Status bahasa Arab sebagai bahasa yang dipilih Allah untuk Al-Qur'an dan sebagai bahasa agama menjadikannya tetap relevan. Penelitian ini menggunakan metode studi pustaka dengan pendekatan kualitatif untuk menganalisis kesalahan sintaksis dalam pembelajaran bahasa Arab, khususnya pada siswa kelas 8 MTs H. Agussalim Gudo. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kesalahan I’rab, meliputi Rafa’, Nashab, Jer, dan huruf, sering terjadi pada siswa. Kekurangan dalam pemahaman I’rab pada teks Arab ditemukan sebagai masalah yang signifikan, mengingat pentingnya bahasa Arab dalam sistem pendidikan di Indonesia, mulai dari tingkat dasar hingga perguruan tinggi. Penelitian ini juga mengidentifikasi beberapa upaya untuk meningkatkan kualitas pembelajaran bahasa Arab, antara lain melalui pelatihan guru, penggunaan metode pengajaran yang bervariasi, peningkatan latihan membaca, penyediaan materi ajar yang relevan, kelas tambahan, penggunaan teknologi dalam pembelajaran, serta monitoring dan evaluasi berkala.</em></p> 2024-08-29T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Al-Lahjah : Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab, dan Kajian Linguistik Arab https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/lahjah/article/view/4638 Analisis Kajian Linguistik Modern dalam Pembelajaran Bahasa Arab 2024-08-28T14:54:54+00:00 Eliana Hapianingsih 230406004.mhs@uinmataram.ac.id Adi Fadli adi.fadli@uinmataram.ac.id <p><em>This research aims to study and analyze modern linguistic studies in Arabic language learning. This research is a type of library research, the data in this research are journals, articles, websites and books that discuss modern linguistics from the aspects of meaning, objects, objectives, scope and benefits of studying modern linguistics. This research is a library research study, so the data analysis technique used in this research is content analysis technique and the data is presented in a qualitative descriptive manner. The results of this research are that linguistics is a science that studies and examines language, sounds, human signals related to language phenomena, then the scope of study of modern linguistics is first, phonology, where language is a spoken form, not written. Second, morphology is a science that studies the methods of word formation and the verbal changes that occur in these words. The third is semantics, namely the science that studies meaning and examines the branch of linguistics that is related to the theory of meaning. Fourth is syntax, which is the study of how to form sentences from different words. Then the benefits of linguistic theory in developing Arabic language teaching such as sociolinguistics, contrastive and psycholinguistics. The role of linguistics in developing Arabic language teaching is an important tool for determining language teaching targets and explanations, because linguistics is a tool used by language teachers to describe and analyze language which of course will help the language teaching process. A good learning process always starts with a thorough plan. Careful planning will show optimal results in learning. Planning is the process of preparing something that is carried out to achieve predetermined goals.</em></p> 2024-08-29T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Al-Lahjah : Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab, dan Kajian Linguistik Arab https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/lahjah/article/view/4901 Implementasi Metode Bandongan dalam Pembentukan Akhlakul Karimah Santri Pondok Pesantren Mamba’ul Ma’arif Jombang 2024-08-28T04:51:36+00:00 Mohammad Shohibul Anwar awank30may@gmail.com Ahmad Alfiyan Dimyathi aalfiyan969@gmail.com <p>Pesantren merupakan salah satu komponen lembaga pendidikan di Indonesia yang dapat meningkatkan mutu pendidikan dan pengembangan sumber daya manusia bagi masyarakat luas. Salah satunya adalah Pondok Pesantren Sunan Bonang Denanyar Jombang di Mamba'ul Ma'arif. Pondok Pesantren Sunan Bonang Denanyar Jombang, Pondok Pesantren Mamba'ul Ma'arif, memiliki tujuan untuk mengembangkan kader masyarakat dan bangsa sebagai sumber daya manusia masa depan. Para kader ini nantinya akan menjadi generasi penerus ulama 'alimin dan mampu mengaplikasikan ilmu yang diperolehnya dalam kehidupan nyata. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui penerapan metode bandongan, bakat santri, dan pembinaan Akklakul Karimah.. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif yaitu Studi kasus yang hasilnya didapatkan dengan cara wawancara dan observasi lapangan. Pada pelaksanaan metode bandongan ini, Akhlakul karimah yang terbentuk adalah berupa sikap tawadhu’ kepada sang Kyai atau Ustadz, kesederhanaan, Tanggung jawab, serta kedisiplinan santri dalam memecahkan permasalahan di kehidupan sehari-hari.</p> <p>Kata Kunci: Impelementasi, Ahlakul Karimah, Metode Bandongan</p> 2024-08-29T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Al-Lahjah : Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab, dan Kajian Linguistik Arab https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/lahjah/article/view/4661 Penerapan Metode Crossword Puzzle Berbasis Aplikasi Puzzle Maker dalam Peningkatan Mufradat Bahasa Arab Siswa 2024-08-27T02:49:00+00:00 Anisah Firdausi Nuzula anisahfirdausi07@gmail.com <p><em>Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan penerapan pembelajaran Crossword puzzle berbasis puzzle maker terhadap hasil belajar siswa kelas 7G di madrasah Tsanawiyah negeri 4 Sidoarjo pada pembelajaran Mufrodat tema "kegiatan sehari-hari keluarga". Pendekatan penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif. Populasi pada penelitian ini seluruh siswa kelas 7G MTsN 4 Sidoarjo yaitu sebanyak 32 siswa. Prosedur pelaksanaan penelitian meliputi pemilihan siswa sebagai subjek penelitian, pengumpulan data melalui metode kualitatif, pengolahan dan analisis data melalui metode kualitatif terdapat kenaikan nilai yang terjadi setelah peserta didik belajar menggunakan metode Crossword Puzzle (Teka-teki silang) pada mata pelajaran Mufrodat Bahasa Arab dengan materi Min Yaumiyatil Usroh. Setelah melakukan penelitian, disimpulkan bahwa metode Crossword puzzle yang diterapkan di MTsN 4 Sidoarjo dapat meningkatkan hasil belajar siswa yang berada di kelas 7G</em></p> 2024-08-29T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Al-Lahjah : Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab, dan Kajian Linguistik Arab