PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BIOLOGI DI MA UNGGULAN KH. ABD. WAHAB HASBULLAH
DOI:
https://doi.org/10.32764/eduscope.v5i2.823Abstract
ABSTRACT
This research aims to improve the students learning outcomes for biology subjects in the class XI exact 2 of MA Unggulan KH. ABD. Wahab Hasbullah school years 2019/2020 thriugh the application of learning models which named discovery learning. This study was conducted because according to the result of observation, there was lack of attention from some students when learning takes place and then there are still some students who sleep in the class. Kinds of research that used in this study is is PTK whit using 2 cycle. The number of subjects is 38 students. The data analysis technique in this study is using descriptive qualitative analysis and descriptive comparative. The data collecting technique in this study is observation, test, and giving the questionnaire responses ror students. In first cycle, the students who categorized it works is 18 studenst or 47 %, while the students who did not work is 20 students or 53 %. In the second cycle, the students who categorized it work is 28 students or 74 %. While students who still did not work is 10 students or 26 %.
Key word: Aplication, discovery learning, learning outcome
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran biologi di kelas XI MIPA 2 MA Unggulan KH. ABD. Wahab Hasbullah tahun ajaran 2019/2020 melalui penerapan model discovery learning. Penelitian ini dilakukan karena sesuai dengan hasil observasi terdapat sebagian peserta didik yang kurang memperhatikan saat pembelajaran berlangsung dan masih ada beberapa siswa yang tidur di dalam kelas. Jenis penelitian yang dipakai pada penelitian ini yaitu PTK dengan menggunakan dua siklus. Subjek berjumlah 38 peserta didik. Teknik analisis data pada penelitian ini adalah menggunakan analisis deskriptif kualitatif dan deskriptif komparatif. Teknik pengumpulan data pada penelitian yaitu observasi, tes, dan angket respon siswa. Pada siklus I siswa yang dikategorikan tuntas sebanyak 18 siswa atau 47 %, sedangkan yang belum tuntas sebanyak 20 siswa atau 53 %. Pada siklus II siswa yang dikategorikan tuntas sebanyak 28 siswa atau 74%, sedangkan yang belum tuntas sebanyak 10 siswa atau 26%.
Kata kunci: Penerapan. discovery learning, hasil belajar