Implementasi Classic Test dan Item Respon Theory Pada Penilaian Tes Pembelajaran Matematika

Authors

  • Syaiful Syamsuddin Institut Agama Islam Negeri Curup

DOI:

https://doi.org/10.32764/eduscope.v8i2.3488

Abstract

ABSTRACT

The quality of learning assessment is one of the benchmarks in improving the quality of education. A good assessment system will trigger educators to be better at teaching and motivate students to learn better. Assessment of learning outcomes by educators is used to assess the achievement of student competencies and improving the learning process. The form of effort to assess student learning outcomes is to carry out tests by paying attention to the quality of tests based on student abilities. This study uses a quantitative approach to analyze the test items through the Classical Test Theory (CTT) and Item Response Theory (IRT) approaches. This research was conducted by respondents as much as 285 students. The results showed that based on CTT, 22.5% were obtained in the difficult category, 47.5% included in the moderate category, 30% in the easy category and 62.5% of the items already had good discriminating power. As for questions with a distractor function that functions well at 45% with a reliability of 0.785. Meanwhile, with the item IRT, the model that is suitable for this study is IRT 2PL with difficulty levels between -6.337 to 4.945, differential power ranging from 0.271 to 2.254 with 38 fit items.

KEYWORDS: Assessment, Measurement, Classical Test Theory, Item Respon Theory

 

ABSTRAK

Kualitas penilaian pembelajaran menjadi salah satu tolak ukur dalam peningkatan kualitas pendidikan. Sistem penilaian yang baik akan memicu pendidik untuk lebih baik dalam mengajar dan memotivasi peserta didik untuk belajar yang lebih baik. Penilaian hasil belajar oleh pendidik digunakan untuk menilai pencapaian kompetensi peserta didik dan memperbaiki proses pembelajaran. Bentuk upaya penilaian hasil belajar peserta didik adalah melakukan pengujian dengan memperhatikan kualitas tes berdasarkan kemampuan siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif untuk menganalisis butir tes melalui pendekatan Classical Test Theory (CTT) dan Item Respon Theory (IRT). Penelitian ini dilakukan dengan melibatkan jumlah responden sebanyak 285 siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa berdasarkan CTT diperoleh 22,5% dengan kategori sulit, 47,5% termasuk kategori sedang dan sebesar 30% dengan kategori mudah serta 62,5% soal sudah memiliki daya pembeda yang baik. Adapun soal dengan fungsi distraktor yang berfungsi baik sebesar 45% dengan reliabilitas sebesar 0,785. Sedangkan dengan model IRT, model yang sesuai dengan penelitian ini adalah IRT 2PL dengan perolehan tingkat kesukaran antara -6.337 sampai 4.945, daya beda berkisar antara 0,271 sampai 2,254 dengan 38 butir fit.

KATA KUNCI: Penilaian, Pengukuran, Teori Tes Klasik, Teori Respon Butir

Downloads

Download data is not yet available.

Additional Files

Published

2023-01-31

How to Cite

Syamsuddin, S. (2023). Implementasi Classic Test dan Item Respon Theory Pada Penilaian Tes Pembelajaran Matematika. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 8(2), 28–43. https://doi.org/10.32764/eduscope.v8i2.3488