Pentingnya Penerapan Bimbingan Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid 19 di Desa Bronjong Kecamatan Bluluk
Abstract
Abstract
The Covid 19 pandemic which has become a global pandemic is currently one of the obstacles for humans, especially children who have difficulty with online learning such as in making assignments, because they do not understand the material that has been given by the teacher and the difficulty og the internet network, especially for children in villages. Various efforts have been made to overcome the problems that are currently occurring, one of which is through the Tutoring Work program in the KKN-DR IAIN Kediri 2021 activities. This learning mentoring is a form of student contribution in the field of community service. Community service activities aim to serve as a means for students to channel their knowledge and concern for children who are undergoing their school period.The service method used is participatory Action Research (PAR). This study focuses on elementary school students in the village of Bronjong, especially in RT 01. Based on the results of the study, the result of this tutoring activity service can help parents who cannot accompany their children in participating in online learning and also to increase students learning motivation elementary school located in the village og Bronjong.
Abstrak
Pandemi Covid 19 yang telah menjadi pandemi global saat ini menjadi salah satu kendala manusia terutama anak-anak yang mengalami kesulitan dengan adanya pembelajaran daring seperti dalam membuat tugas, karena kurang paham tentang materi yang sudah diberikan oleh gurunya dan susahnya jaringan internet terutama bagi anak yang ada di desa-desa. Berbagai upaya dilakukan untuk mengatasi permasalahan yang sedang terjadi, salah satunya yaitu melalui program kerja Bimbingan Belajar dalam kegiatan KKN-DR IAIN Kediri 2021. Pendampingan belajar ini merupakan salah satu bentuk kontribusi mahasiswa dalam bidang pengabdian masyarakat. Kegiatan pengabdian masyarakat bertujuan sebagai sarana mahasiswa untuk menyalurkan ilmu serta kepedulian yang dimilikinya terhadap anak-anak yang sedang menjalani masa sekolah. Metode pengabdian yang digunakan adalah Participatory Action Research (PAR). Pada penelitian pengabdian ini menitik beratkan pada siswa sekolah dasar di Desa Bronjong, khususnya di RT 01. Berdasarkan hasil penelitian, hasil pengabdian kegiatan bimbingan belajar ini dapat membantu para orang tua yang tidak bisa mendampingi anaknya dalam mengikuti pembelajaran secara online dan juga untuk meningkatkan motivasi belajar siswa sekolah dasar yang betempat tinggal di Desa Bronjong.